Waarom medewerkers online laten trainen vaak op een mislukking uitloopt
februari 12, 2017
Waarom het een-op-een overzetten van je traditionele training naar een virtual classroom geen goed idee is.
april 4, 2017

3 valkuilen van live online trainingen (en zo voorkom je ze)

Het gebruik van virtual classrooms is relatief nieuw in Nederland. Ik heb het dan niet over het geven van webinars waarbij door een presentator een presentatie wordt gegeven aan de hand van een powerpoint, maar over een echte live training, in een virtuele trainingsruimte.

Het laat zich raden dat het verzorgen van trainingen in een online trainingsruimte een hele andere andere dynamiek met zich meebrengt dan het trainen op locatie. Je ziet je deelnemers niet.  Ze kunnen zich zonder dat jij het in de gaten hebt met hele andere zaken bezig houden waardoor de effectiviteit van de door jouw verzorgde trainingen minder is dan dat je zou willen. Omdat je fysiek niet in dezelfde ruimte zit is het goed te weten welke valkuilen live online trainen met zich meebrengen en hoe je deze kunt voorkomen.

  1. Slechtevoorbereidingen

Als je een training op locatie aanbiedt, heb je te maken met een aantal voorbereidende werkzaamheden. Naast je trainingsopzet zorg je voor een goede locatie, bij voorkeur ga je zelf even kijken of de opstelling van van de tafels goed is, of techniek en internet werken. Last but not least verdiep je je in de deelnemers van de training. Zijn er belemmerende factoren waar je rekening mee moet houden?

Als je een training in een virtual classroom aanbiedt heb je ook met voorbereidende werkzaamheden te maken. Dat je zelf een goede computer en een feilloos werkend internet moet hebben is vanzelfsprekend. Je moet goede kennis hebben van je webinar/virtual classroom omgeving, maar ook inzicht hebben in wat er zowel inhoudelijk als technisch fout kan gaan bij jouw deelnemers. En goed daarop kunnen anticiperen.

  1. De powerpoint bullets en slides

In het Engels bestaat de uitdrukking ‘death by powerpoint’. Je kent ze wel, de slechte powerpoint presentaties die zo saai zijn waardoor jouw publiek zich ‘dood’ verveeld. Veel van dit soort presentaties staan vol met bulletpoints en lappen tekst waarbij veel te veel informatie in sheets wordt gepropt.

De overvolle powerpoints zijn in z’n algemeenheid al een probleem. Maar waar een trainer bij een training op locatie nog rustig 2 á 3 minuten kan besteden aan een sheet is dit online absoluut een no-go en zul je anders te werk moeten gaan. Om de deelnemers geïnteresseerd te houden zul je elke 20-40 seconden van sheet moeten wisselen en elke twee minuten een interactiemoment in moeten bouwen. Kortom weg met alle bullets en lappen tekst. Ken je verhaal, maak gebruik van een paar kernbegrippen, stel vragen en vul het geheel aan met aantrekkelijk beeldmateriaal.

  1. De trainer

Wanneer je met een monotoon stemgeluid eerst 8 minuten jezelf gaat voorstellen om vervolgens een langdradig verhaal af te steken zal de levendigheid van een training niet ten goede komen. Dit geldt al voor een gewone live training laat staan online. Wees super alert op je eigen energieniveau en zorg dat je energie en bovenal enthousiasme doorklinken in je stem. Laat je inleiding niet te lang zijn. Houd het voorstel rondje kort. Uiteindelijk zitten mensen daar niet voor jou of anderen maar alleen maar voor zichzelf. Laat het het waard zijn.

 

Welke problemen heb jij in het verleden ondervonden bij het geven van online trainingen? Laat het me weten!

 

 

Comments are closed.