BUSINESSMODELLEN

Nieuwe manieren om waarde te creëren en leveren.

Businessmodellen voor consultants en interim-managers 

Jij bent werkzaam in de dienstverlenende sector.

Als zelfstandig consultant, adviseur of interim-manager

En je wilt meer weten over de mogelijkheden van andere business of verdienmodellen.

Dan neem ik een aantal mogelijkheden voor jouw bedrijf met je door.

Of lees hier even verder over wat dat nou eigenlijk zijn, businessmodellen.

We hebben het over de manier waarop een onderneming waarde creëert en levert aan klanten.

Voor adviseurs of interim-managers kan er een noodzaak of wens zijn om eens te kijken naar andere manieren om waarde te creëren voor klanten.

Vele voorheen succesvolle organisaties zagen de afgelopen jaren klanten vertrekken en winsten dalen doordat ze hun bedrijfsmodel niet aanpasten aan de veranderende omstandigheden en spelregels.

 

Veranderende omstandigheden die kunnen zorgen voor behoefte aan een ander business-of verdienmodel:

  • Een veranderende markt
  • Andere behoeftes van klanten
  • Vernieuwde technologieën
  • De concurrentie voor willen blijven
  • Vervoer-file problematiek
  • Duurzaamheid
  • Arbeidsmarkt
  • Wet- en regelgeving

Maar er kunnen ook persoonlijke omstandigheden ontstaan waardoor er iets moet gebeuren.

Aandachtspunten voor nieuwe businessmodellen

Een nieuw businessmodel moet passen bij de missie, visie en positionering van je organisatie.
Je doelgroep, blijft dit de doelgroep waar je nu je diensten aanbiedt?
Hoe ontwikkel je je nieuwe aanbod, wie en wat heb je daarbij nodig?
Hoe weet je of jouw nieuwe businessmodel succesvol gaat worden?
Wat voor mensen en systemen heb je nodig bij het distribueren van je nieuwe diensten?

‘Meer waarde creëren, waardoor je ook in de toekomst interessant blijft voor je klanten en je organisatie toekomstbestendig blijft’.

‘Everything you can imagine is real.’

(Pablo Picasso)

Ken je bedrijven als Hello Fresh, Uber, Netflix, Spotify?
Dit zijn voorbeelden die erg bekend zijn en vaak genoemd worden als voorbeeld van nieuwe businessmodellen. Groots, succesvol, disruptief, soms beursgenoteerd. Investeringen om te komen waar ze nu zijn waren vaak groot.

Ook voor kleinere organisaties en voor zelfstandige dienstverleners zijn nieuwe business- of verdienmodellen mogelijk die zorgen voor een andere klantbeleving en voor nieuwe, winstgevende kansen in de markt.

Er zijn inmiddels over dit onderwerp veel boeken beschikbaar, je kunt hier natuurlijk zelf mee aan de slag gaan. Maar je kunt je ook laten ondersteunen door een bedrijfskundig adviseur met verstand van zaken en veel ervaring.

Business Model Generatie

Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Patrick van der Pijl

 

Nieuwe business modellen in consulting

Ard-Pieter de Man

 

Nieuwe business modellen

Jan Jonker

 

Wie is Karin?

Van interim-manager naar online bedrijfskundige

Meer dan 25 jaar ervaring als ondernemer, consultant en (online) trainer, gecombineerd met een passie voor bedrijfskunde. Na een carrière als interim-manager bij verzekeraars, ziekenhuizen en zorginstellingen ben ik in 2012 een nieuw, online bedrijf begonnen. Mijn auto hebben we verkocht en reizen doe ik alleen nog maar als we in de winter een aantal maanden naar Zuid-Spanje gaan, of in de zomer met camper en boxer Bono rondtrekkend door Europa. Ik heb mijn dromen waargemaakt en vertel je graag hoe ik dat heb gedaan.

Heb je interesse? Maak een afspraak met mij

Het gesprek is gratis en je ontvangt in dat gesprek mijn eerste tips voor jouw business.

Ik wil heel graag op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond businessmodellen en winstmodellen

Volg mij op social media