Een opmerking van een deelnemer aan één van de virtual classroom trainingen waarbij ik een ondersteunende rol speelde bij het ontwerp:

Leuk, met deze interactie elementen! Dan haak je niet zo snel af.

Uit een onderzoek dat in Australië is uitgevoerd binnen onderwijsinstellingen vergelijkbaar met het MBO in Nederland, blijkt dat als je als docent niet in staat bent om je deelnemers virtueel bij de les te houden, ze andere dingen gaan doen. Logisch toch!

Daarom hierbij een aantal tips die ervoor kunnen zorgen dat deelnemers aan jouw trainingen of in jouw klas wel bij de les blijven en hun doelstellingen behalen.

De eerste tip is het maken van afspraken met je deelnemers.

Het gaat hierbij over de aan- of afwezigheid in je classroom. De meeste virtual classrooms hebben voor deelnemers de mogelijkheid om zich even af te melden. Doormiddel van een icoontje dat per classroom verschilt heb je dan als trainer/docent inzicht in wie wel of niet aanwezig is. Ben je aanwezig, dan wordt van je verwacht dat je actief meedoet met de training of de les.

schermafbeelding-2016-12-10-om-10-37-39

De tweede tip is zo simpel! 

Een hele simpele tip, die ik te weinig voorbij zie komen in de virtual classroom trainingen die ik volg. Tijdens de training Spaans die ik Malaga in een klaslokaal volgde, gaf de docent ons regelmatig het woord. Ze keek je aan, sprak je aan en stelde een vraag.

In de Virtual Classroom kun je je deelnemer niet aankijken, maar je weet wel wie aanwezig zijn tijdens je class.

Dus: doe hetzelfde wat je zou doen tijdens je face-to-face training, spreek je deelnemer aan en stel een vraag. Vertel je deelnemer wel hoe je de reactie op je vraag wilt hebben. Via de audio, in een chat, of bijvoorbeeld op een whiteboard.

En als derde, maak gebruik van polls.

In alle virtual classrooms tools waar ik mee werk kun je gebruikmaken van polls waarin je vragen kunt zetten. Meerkeuze, meerdere keuzes of open vragen. Het regelmatig inzetten van polls zorgt ervoor dat deelnemers actief meedoen, het zorgt ervoor dat zij en jij inzicht krijgen in de kennis die is opgedaan in de class, én het geeft jou inzicht in de mate waarin iedereen aanwezig is of meedoet.

Naar aanleiding van de antwoorden in de poll kun je een aantal deelnemers bevragen naar de motivatie van de antwoorden, en je kunt deelnemers die geen antwoord gaven, in de class of via een prive chat vragen of ze problemen hadden met de vragen.

Online trainen is een vak. Een ontzettend leuk vak, dat je mogelijkheden biedt om op elke plaats met een internetverbinding je trainingen te geven. Wil je meer weten, kijk dan even verder op deze website.

Wil je reageren of heb je zelf leuke ervaringen in een virtual classroom? Plaats dan je reactie onderaan dit blog.