Kennismaken in de virtual classroom
oktober 4, 2015
Trainedon
februari 4, 2016

Gotowebinar en Adobe Connect

Regelmatig krijg ik vragen over welke gratis of goedkope webinar software het beste is en waarom ik in mijn eigen aanbod een keuze heb gemaakt voor Adobe Connect en Gotowebinar. En, wat dan het verschil is tussen deze twee applicaties.

Ben jij op zoek naar gratis of goedkope webinar-software? Stop hier dan maar met lezen, of lees juist even door om te ontdekken waarom ik juist met kwaliteits-software werk.

Eerst even naar de de verschillen tussen Adobe Connect en Gotowebinar.
Adobe Connect is een product van Adobe, en Gotowebinar is van Citrix.

Installeren software
Bij gebruik van Gotowebinar moeten jij en je deelnemers een stukje software op de computer installeren, dat gaat vanzelf, daar hoef je geen lastige handelingen voor te verrichten .

Bij Adobe Connect hoef je alleen software te installeren als je als presentator of deelnemer je scherm wilt delen.

Aanmelden voor een webinar
Bij Gotowebinar moet je je als deelnemer altijd registreren met naam en email-adres voordat je deel kunt nemen aan het webinar. Voordeel voor de host is dat je direct alle namen en mailadressen van de deelnemers hebt.

Bij de basisversie van Adobe Connect kun je deelnemers een link sturen waarmee ze als gast in kunnen loggen. Je krijgt als host in Adobe Connect dan geen overzicht van de deelnemers. Je kunt je licentie upgraden naar een versie waarbij dit wel mogelijk is.

Materialen voor je webinar
Bij Gotomeeting deel je je scherm. Voordeel is dat dit heel eenvoudig werkt. Nadeel is dat je zelf niet ziet wat je deelt. Behalve als je een 2e computer aanzet waarin je als deelnemer meedoet. (tip!)

Bij Adobe Connect kun je al je materialen, presentaties, video’s, geluidsfragmenten klaar zetten in een inhoudsbibliotheek. Een mappenstructuur, vergelijkbaar met je mappen in office. Als je een webinar klaar zet kun je daar je materialen uithalen.

En hiermee kom ik dan ook direct bij het grootste verschil tussen beide applicaties.

Gotowebinar is een perfecte tool voor als je een saleswebinar wilt geven, of een online seminar waarin je kennis deelt.

In Adobe Connect kun je óók saleswebinars of seminars geven, maar AC is meer. AC is een complete trainingsruimte waarin je van te voren je trainingen kunt opbouwen, klaarzetten, en meerdere keren kunt gebruiken. (En voor het geven van trainingen heeft Goto dan weer een andere versie: Gototraining.

Functionaliteiten
Beide tools hebben de mogelijkheid van een chat en een QandA, polls en een tooltje waarmee deelnemers een handje op kunnen steken.
In Adobe Connect zijn meer mogelijkheden die je kunt gebruiken in trainingen. Je kunt hier gebruik maken van verschillende notitievelden, je kunt bestanden delen, weblinks delen en er is een whiteboard met veel mogelijkheden. Je kunt deelnemers in groepjes, uiteen laten gaan in breakout sessies en er zijn verschillende tooltjes waarmee je interactie in een training/webinar kunt bevorderen.

Bij beide heb je de mogelijkheid om je webinar op te nemen. Bij AC zit een mogelijkheid om je opname te editten.

Eenvoud
Als je je goed verdiept in de mogelijkheden van Gotowebinar en een paar keer oefent kun je hier al snel zelf mee uit de voeten.
Adobe Connect heeft veel mogelijkheden en opties en vraagt veel tijd om mee te leren werken.

De kosten
Gotowebinar, vanaf 89 euro per maand.
Adobe Connect zul je niet snel voor een maand aanschaffen omdat je hier echt mee moet leren werken. De jaarkosten voor een licentie beginnen bij 436 euro.

Reden dat ik met deze twee applicaties werk is dat ze wereldwijd tot de top behoren.

Comments are closed.