Waarom het een-op-een overzetten van je traditionele training naar een virtual classroom geen goed idee is.
april 4, 2017

Waar je tijdens je traditionele trainingen last hebt van deelnemers waarbij de aandacht verslapt is dat in een virtual classroom niet anders. Ze gapen, worden moe, zoeken en vinden afleiding en letten niet meer op. Tijdens je training op locatie heb je, om dit te voorkomen, mogelijkheden om je programma wat aan te passen. Je doet een energizer tijdens de lunch, je maakt een korte wandeling of doet een andere activiteit in de buitenlucht. Je zorgt in elk geval met alle kennis en vaardigheden die jij in je rugzak hebt dat je de deelnemers bij de les houdt.

Je deelnemers in de virtual classroom zijn onzichtbaar voor jou. Ja, je ziet de namen in de deelnemerslijst staan, maar je hebt geen oogcontact en ziet niet of ze onderuitgezakt achter hun computer zitten. En je ziet dus ook niet of ze hun mail beantwoorden of met andere dingen bezig zijn. En.. ze weten dat jij dat niet kunt zien. Uiteraard zitten ze er voor zichzelf. Omdat ze echter niet kunnen worden ‘betrapt’ in de klassieke zin van het woord ervaren ze geen risico. Een deelnemer voelt zich hierdoor nou eenmaal minder geremd om iets anders te doen dan zich bij de les te houden.

Jij, als online trainer, moet er dus voor zorgen dat je een programma hebt, waarmee je de aandacht vast houdt, waarbij deelnemers het de moeite waard vinden om te blijven meedoen (ik zeg hier bewust niet luisteren, maar meedoen) en dus niet afhaken. Als online trainer ga je met jouw programma continue de strijd aan tegen de verveling en werk je hard aan betrokkenheid.

De huidige generatie virtual classrooms geeft vele mogelijkheden om interactie te bevorderen. Ik noem hier een aantal mogelijkheden die standaard in webinar omgevingen zitten. Tijdens een training kun je bijvoorbeeld vragen stellen aan de hand van een poll. Je stelt een vraag en gaat de interactie aan. Omdat het een poll betreft krijg je ook gelijk uitkomsten. Over deze uitkomsten kun je je bevindingen delen die weer om reacties vragen via de chat. Ook kun je hierop voortborduren door iedereen die een bepaald antwoord heeft gegeven in verschillende breakout rooms te zetten, zodat zij inhoudelijk verder kunnen gaan op de antwoorden die ze hebben gegeven. Zo blijven deelnemers actief en in de lead als het gaat om hun eigen leerresultaat. Wanneer mensen dan weer terugkomen kun je ze vragen kort ervaringen te delen met de rest van de groep. Ervaringen en resultaten die jij weer via je scherm kunt laten zien.

Als ontwikkelaar van virtual classroom trainingen moet je de werking en mogelijkheden van een dan wel meerdere tools kennen. Ook moet je goed weten hoe je ze kunt inzetten tijdens interactie momenten en hoe je deze in je gehele training integreert. Er is een ding dat tools niet voor je kunnen doen en dat is bepalen hoe en wanneer je de mogelijkheden die ze bieden benut. Dat blijft uiteraard jouw domein. Het domein van een echte vaktrainer. Wil je meer weten over virtuele trainingsomgevingen en wat dit voor jou kan betekenen? Neem dan contact met me op via 06-48505782.

 

 

Comments are closed.