De 5 grootste voordelen van virtual classrooms
december 23, 2016
Zo maak je van jouw online training een ‘experience’: 7 tips.
januari 23, 2017

Professionaliseer je online training: 3 onmisbare rollen voor een betere leerresultaat in de virtual classroom

 

Als trainer heb je maar één doel. En dat is zorgdragen voor leerervaringen met resultaat. Om dit blijvend te realiseren is het als trainer van groot belang je vakinhoudelijke kennis en vaardigheden te onderhouden. Persoonlijk kan ik me ook niet voorstellen dat je als trainer iets anders wilt. Je vak, je hebt er voor gekozen, daar wil je je het liefste mee bezig houden. Toch? Als trainer binnen een virtual classroom is dit niet anders. Nu ga ik in dit stuk niet in op de overeenkomsten en verschillen tussen een ‘gewone’ fysieke omgeving en een virtuele omgeving. Deze kun je nalezen in het volgende artikel, waarin een definitie van virtual classrooms wordt gegeven. Overeenkomsten en verschillen. Wel ga ik verder in op de mogelijkheden om de in te vullen taken binnen een virtual classroom zo op te delen zodat de leerervaring voor studenten, en dus de professionaliteit, sterk verbetert.

Helaas zie ik nog veel online trainers die hun eigen virtuele classroom volledig zelf willen bestieren. Niet alleen willen trainen, maar ook alle faciliteiten en techniek er omheen zelf willen, of denken te moeten regelen. Misschien denk je dat dit er nou eenmaal bij hoort. Dat dit zo is gegroeid en nu onderdeel is van je vak. Misschien ben je een echte techneut en is dit iets waar je je graag mee bezig houdt. Dat kan. Op lange termijn heeft dit als nadeel dat, om je cursisten blijvend te kunnen ondersteunen, je altijd op de hoogte moet zijn van de laatste technische ontwikkelingen. Bereken eens hoeveel tijd je per maand of jaar kwijt bent aan het bijhouden van kennis en het instellen van techniek. Wat zou het voor jou, of wellicht belangrijker, voor je studenten, betekenen als je al die tijd zou kunnen inzetten om je studenten beter te faciliteren?

Als trainer wil je ook graag de inhoud van je training volledig kunnen bepalen. Uiteraard kijkend naar de doelstellingen van studenten en/of betrokken organisaties. Dit is echter iets anders dan het volledig vorm geven aan de content van de training. Uit ervaring weet ik dat trainers hier ook veel tijd aan kwijt zijn. Wat zou het voor je betekenen als je dit uit handen kunt geven? Wederom meer tijd voor je studenten.

Als je zo kijkt naar alle taken die moeten worden uitgevoerd om een training in goede orde te laten verlopen laten deze zich het beste onderverdelen in drie verschillende delen: content, techniek en het daadwerkelijk faciliteren van het leerproces. Het is de som van deze drie delen die leiden tot de uiteindelijke beleving en resultaat die een cursist zal ervaren. Inhoudelijk kan een training nog zo goed zijn, als de techniek hapert zal de cursist afgeleid zijn en minder goed in staat zijn de training met goed gevolg af te sluiten. 

De trainingstaken onderverdeeld in rollen: specialisaties.

Om een training in een virtual classroom goed te laten verlopen is het samenspel tussen techniek, content en het faciliteren van groot belang. Door alle (bovenal door techniek ingegeven) ontwikkelingen hebben zich de afgelopen jaren drie rollen ontwikkeld welke als specialisaties aangemerkt kunnen worden.

Content

De taak van het inrichten van de content wordt ingevuld door de Virtual Classroom Designer. De designer is gespecialiseerd in het ontwikkelen van de training en heeft een uitmuntende kennis van de mogelijk- en onmogelijkheden die een technische tool biedt. De designer heeft een geweldige kennis op het gebied van online didactiek die hem of haar in staat stelt trainingen te ontwikkelen, die niet langer dan één tot twee uur in beslag nemen. Deze trainingen kunnen zowel als zelfstandig en/of als onderdeel van een blended trainingstraject worden ingezet.

Faciliteren van het leerproces

De taak van het faciliteren van het leerproces wordt ingevuld door de Virtual Classroom Facilitator. De facilitator is de daadwerkelijke online trainer. De facilitator beheerst de inhoudt en draagt zorg voor leerervaringen met resultaat. Omdat de online facilitator de deelnemers niet ziet en de non-verbale signalen mist zal deze zich moeten bekwamen in methodieken waarmee communicatie met en tussen studenten de leerprocessen bovengemiddeld ondersteunen.

Techniek

De taak van het inrichten van de techniek wordt ingevuld door de Moderator. De moderator is degene die de techniek volledig beheerst en op dit gebied altijd up to date is. Verder is de moderator de aangewezen persoon om alle voorbereidingen voor de online training te treffen en de facilitator in de training waar nodig te ondersteunen.

Als online trainer moet je jezelf af durven vragen in hoeverre het logisch is dat je al deze rollen zelf nog uitvoerd. Komt dit de resultaten van jouw studenten ten goede? Of zou een andere invulling van taken de professionaliteit van jouw trainingen verbeteren. Wanneer je je eigen kennis en vaardigheden aanvult met die van andere specialisten zal dit jouw trainingen ten goede komen.

Wil je hier eens over sparren? Neem dan contact met me op: 06-48505782.

Wil je zelf een keer een demonstratie in een virtual classroom bijwonen? Dit kan! Klik HIER om de data en tijdstippen te zien en je aan te melden.

 

 

Comments are closed.