Het inzetten van virtual classrooms als Adobe Connect, vitero en bijvoorbeeld Webex zorgt voor een flinke besparing in reistijd, reis- en locatiekosten. Zo’n online trainingsruimte is te gebruiken voor op zich zelf staande trainingen en colleges , maar ook als aanvulling op bestaande trainingen in een blended leertraject. Het succesvol inzetten van virtual classrooms vraagt om een zorgvuldig besluitvormingsproces. In dit artikel benoem ik een aantal aandachtspunten die kunnen helpen dit proces goed te doorlopen.

Waar kies je voor, en waarom? Virtual classroom versus traditionele face-to-facetraining.
Hierbij kun je denken aan factoren als locatie, plaats, kosten, techniek, efficiency, en bijvoorbeeld de mogelijkheid om grotere groepen deelnemers online te trainen.

Staat jouw doelgroep, of de organisatie waar je voor werkt, open voor het werken met virtual classrooms?
Een ‘nee’ op deze vraag wil niet altijd zeggen dat je je plannen dan aan de kant moet leggen, het vraagt wat meer inzet en uitleg om mensen mee te krijgen. Onbekend maakt onbemind.

Heb je al de beschikking over de gewenste virtual classroom software?
Als je bij een grotere organisatie werkt is overleg met de ICT afdeling zinvol. Wat wordt wel of niet gefaciliteerd binnen de bestaande technische infrastructuur, en wat zijn de mogelijkheden? Er zijn virtual classrooms waarbij software geïnstalleerd moet worden en er zijn bijvoorbeeld organisaties die software zelf willen hosten.

Is bij jouw doelgroep of binnen je organisatie een goede internetverbinding aanwezig?
Internet via een vaste aansluiting verdient altijd de voorkeur. Maar ook met een goede wifi verbinding is het mogelijk om online trainingen te geven en te volgen.

Zijn er computers aanwezig met webcam en geluidskaart?
Zonder webcam is het over het algemeen wel mogelijk om deel te nemen in een online classroom. Zonder geluidskaart zul je zeggen? Ja hoor, dit komt nog steeds voor, gelukkig steeds minder. Een alternatief voor deelnemers zonder geluidskaart is het gebruik van een teleconference parallel aan de online training. Deze mogelijkheid wordt ook veel gebruikt door deelnemers in gebieden met een slechte internetverbinding.

Is je trainingsopzet virtual classroom proof?
Hierbij gaan veel organisaties en trainers de mist in. Ze verwachten dat ze de traditionele trainingen één op één over kunnen zetten naar een virtual classroom training. Helaas, dat is wat kort door de bocht. Er zijn allerlei redenen om voor een virtual classroom niet langer dan één tot maximaal twee uur (inclusief een pauze) aan te houden. En dat vraagt over het algemeen over een hele nieuwe opzet van je training.

Hoeveel tijd en inspanning kost het om je reguliere cursusmateriaal om te zetten naar materiaal dat geschikt is voor een virtual classroom? Of om nieuwe materialen te ontwikkelen?
Trainen in een virtual classroom vraagt om ander materiaal, materiaal dat rijk is aan video en visuals, maar ook materiaal dat is opgeknipt in korte stukjes. Mijn ervaring en die van mijn klanten is dat je in je voorbereidingen, het ontwikkelen van de training en de materialen geen besparing in tijd zult behalen.

Beschikbaarheid locatie
Hebben je deelnemers de beschikking over een rustige ruimte van waaruit ze kunnen inloggen? Mogen en willen ze thuis inloggen en meedoen met een training? Moet daar misschien beleid voor ontwikkeld worden?

Vaardigheden van de trainer
Heeft de trainer voldoende kennis, (didactische) vaardigheden op het gebied van online trainingen en ervaring om online trainingen te ontwerpen en te geven?

Vier keer per jaar start mijn online training voor Virtual Classroom trainers. In september, november, maart en mei. Ben je éénmaal ingeschreven voor deze training, dan heb je de mogelijkheid om in elke volgende ronde weer mee te doen. Om weer iets nieuws te oefenen, om op de hoogte te blijven van nieuwe mogelijkheden, of gewoon even om bij te spijkeren als je een paar maanden geen online trainingen hebt gegeven.

Wil je meer weten over de vele mogelijkheden om met virtual classrooms te gaan werken?

Bel me op 0648505782