Virtual Classroom moderator, een heel nieuw beroep!
april 22, 2016
Virtual Classroomtrainingen en tablets
oktober 6, 2016

Team-rollen voor samenwerking in de Virtual Classroom

In een eerder verschenen artikel vertelde ik over een nieuw beroep: de virtual classroom moderator. Een beroep dat in Nederland nieuw is, maar in landen als de Verenigde Staten, Canada en Australië al lang bestaat. Ik kreeg veel vragen naar aanleiding van dit artikel en over de context waarbinnen je de werkzaamheden van de virtual classroom moderator moet zien. Reden genoeg om hier nog een artikel aan te wijden en uitleg te geven over een aantal termen die gebruikt worden.

Het verschil tussen een webinar en een virtual classroom

Ik begin met het begrip ‘Virtual Classroom’. Vaak ontstaat hier al wat verwarring, want: wat is het verschil tussen een Webinar en een Virtual Classroom?

Eerst een paar overeenkomsten, bij beide maak je gebruik van technologie om kennis over te dragen, heb je te maken met één of meerdere sprekers, mogelijk een webinar-moderator en deelnemers die van over de hele wereld mee kunnen kijken en luisteren.

Het verschil tussen beide zit in de mogelijkheden die de technologie voor virtual classrooms biedt om echte, interactieve trainingen te geven. Mijn virtual classrooms hebben een digitaal whiteboard, flipovers, aparte ruimtes waar deelnemers opdrachten kunnen uitvoeren en vele tools waarmee je als trainer een echte, interactieve, persoonlijke training kunt geven. De ontwikkeling van virtual classroom technologie gaat snel: door de diverse software ontwikkelaars wordt in rap tempo ingespeeld op nieuwe mogelijkheden.

Een virtual classroom is dus een online trainingsruimte die je wat mogelijkheden betreft bijna niet van een ‘gewone’, face-to-face ruimte kunt onderscheiden.

Teamrollen in de virtual classroom

Bij het ontwikkelen van een face-to-face training kun je te maken hebben met een team van mensen met verschillende expertises. Bij het ontwikkelen van een virtual classroom training is dit niet anders. Het verschil is wel dat je andere soorten expertise moet aanboren.

Van de Virtual Classroom designer, degene die de training ontwikkelt, heeft een uitmuntende kennis  van de mogelijkheden en onmogelijkheden die de tool biedt en daarnaast in staat is om met kennis van online didactiek trainingen te ontwikkelen, die niet langer dan één tot twee uur in beslag nemen en die óf als zelfstandige trainingen kunnen worden ingezet, óf als onderdeel van een blended trainingstraject.

De Virtual Classroom facilitator, is de trainer, degene die de inhoud beheerst, en die zorgdraagt voor leerervaringen met resultaat. Het faciliteren van online trainingen in een Virtual Classroom is per definitie anders dan het faciliteren van een training in een trainingszaal. Je ziet je deelnemers niet, mist de non verbale signalen die over en weer gaan en weet zelfs niet of je deelnemer misschien wel heel andere dingen aan het doen is. Als online facilitator zul je je moeten bekwamen in methodieken waarmee je contact houdt met je deelnemers, en waarmee je de interactie tussen deelnemers onderling kunt bevorderen. Een vak apart.

De moderator, de derde rol, is dan degene die de techniek volledig beheerst, die de voorbereidingen voor de online training kan treffen en in staat is om de facilitator in de training te ondersteunen.

Deze drie belangrijke rollen kunnen door één persoon worden uitgevoerd, maar het komt ook voor dat hier sprake is van twee of drie personen met ieder haar eigen expertise.

Wil je meer weten over online trainen in een virtual classroom, of eens een demonstratie bijwonen?

Neem dan contact met me op.

Comments are closed.