Nog niet zo heel lang geleden ontdekten trainers, coaches en aanbieders van informatie producten de mogelijkheid om via online trainingen een veel groter bereik te creëren zonder dat ze fysiek een training hoefden te geven. Het opschalen in aantallen toehoorders was eenvoudig geworden. Fysiek een training geven was niet meer nodig. Dit type trainingen bleken wel weer meer statisch te zijn dan de ouderwetse manier. Materialen en opdrachten staan in een online leeromgeving en de trainer heeft geen contact met de deelnemers.

Ondersteuning bij online trainingen: communities en webinars

Als ondersteuning bij de online trainingen zijn de inzet van facebookgroepen erg populair geworden. Deelnemers kunnen in een afgesloten community vragen stellen, welke al dan niet door medecursisten of een community manager worden beantwoord. Deze vorm van support kan in een aantal gevallen volstaan. Een groot nadeel van dit type ondersteuning is dat deze altijd vertragend werkt. Vragen of problemen waar deelnemers mee kampen krijgen niet direct een antwoord dan wel oplossing.

Sinds een aantal jaren hebben de inzet van webinars als aanvulling op een statische online leeromgeving een hoge vlucht genomen. Het is een extra support mogelijkheid waarbij trainingen juist wel live worden gegeven. Over het algemeen komt het er op neer dat de webinar vaak dient als een soort Q&A sessie waarin deelnemers vragen kunnen stellen. Een groot voordeel ten opzichte van de facebookgroepen is dat de vragen die spelen wel direct kunnen worden beantwoord. Deze webinars worden door trainers dan ook wel een ‘online training’ genoemd.

De vraag die we ons moeten stellen is in hoeverre deze vorm van trainen nou daadwerkelijk ‘online trainen’ is? Net als de toepassing van video’s in een statische online omgeving is het inderdaad, ‘online’. Verder zou je je echter af kunnen vragen of ‘het trainen van iets’ (of volgende de Dikke van Dale, ‘het oefenen van een bepaalde vaardigheid’) daadwerkelijk aan bod komt.

Wat is nou écht live online trainen?

Bij een live online training die wordt gegeven in een virtual classroom gaat het er anders aan toe. Er zijn drie begrippen welke een grote rol spelen in het omturnen van de training van een statisch geheel tot een dynamische omgeving waarbij de leerervaring van deelnemers maximaal wordt gestimuleerd

  • Betrokkenheid
  • Interactie
  • Samenwerking

Commitment

Als het gaat om betrokkenheid spreken we hier over een vorm van commitment. Ondernemers en trainers die webinars inzetten weten hoe eenvoudig hun deelnemers aan- en afhaken. Dat staat nog los van de deelnemers die met een schuin oog naar hun mobiel kijken, multitasken of zich op een andere manier laten afleiden. Trainingen gegeven in een virtual classroom zijn er op gericht om de betrokkenheid van deelnemers te maximaliseren. Deelnemers herkennen dit en vertonen derhalve ander gedrag. Ze zijn op tijd, haken niet af en nemen deel aan het geheel.

Interactie

Wanneer het gaat om interactie dan hebben we het over de communicatie tussen trainer, deelnemers en technologie. Door als online trainer de technologie van een online classroom goed in te zetten zorg je voor voortgang in je training, verhoog je de betrokkenheid van je deelnemers en zorg je voor tussentijdse feedbackmogelijkheden op de inhoud. Het is geen eenrichtingsverkeer. Een goedlopende training met focus op het maximaliseren van de leerervaring betekent dat je het samenspel tussen jou en de deelnemers dynamisch houdt.

Samenwerking

De laatste, de samenwerking tussen deelnemers is in mijn ogen dé reden waarom trainers in plaats van het inzetten van webinars over zouden moeten gaan op de inzet van virtual classrooms. De samenwerking tussen deelnemers zorgt voor diepgang en zorgt dat je training een echte training is. Door het samen oefenen van de te leren vaardigheid wordt de leerervaring gemaximaliseerd. Dit samenwerken in duo’s of groepen kan binnen de plenaire setting of in de daarvoor speciaal gecreëerde breakout rooms waar je groepjes deelnemers samen aan het werkt kunt zetten.

Zijn alle vaardigheden te oefenen in een live online training? Nee, en een goede ontwerper van live online trainingen weet precies wanneer je wel of niet voor een live of een live online training kunt kiezen. Een hybride vorm (online en ergens live op een locatie) zou hierin uitkomst kunnen bieden. Laat onverlet dat als het gaat om maximalisatie van de leerervaring een training in een virtual classroom het allang heeft gewonnen van webinars.

Wil je zelf een keer beleven hoe dit werkt? Dit kan! De komende tijd geef ik regelmatig demonstraties in mijn virtual classrooms. Klik  hier om de data en tijdstippen te zien en je aan te melden.
of bel me op  +31 (0) 6 48 50 57 82