Drie interactie tips voor in de virtual classroom
december 10, 2016
De 5 grootste voordelen van virtual classrooms
december 23, 2016

Vragende blikken in de Virtual Classroom

 

Malaga, november 2016

img_0650

Daar zat ik dan. In een klaslokaal bij instituut Picassa in Malaga. Een klas met 10 medecursisten en een docente. La profesora. Als je regelmatige langere tijd naar Spanje gaat is het fijn als je op zijn minst een kort gesprek aan kunt gaan, boodschappen kunt doen, en in een restaurant kun vragen naar vegetarisch eten zonder heel veel paddestoelen. (in mijn geval dan)

De eerste dagen kon ik het tempo goed bijhouden, maar op dag drie sloeg de ‘verzuring’ toe. Grammatica! En ik snapte niet waar profesora Violeta het over had. Non-verbaal was dat erg duidelijk, la profesora hield haar deelnemers goed in de gaten en ving al snel mijn vragende blikken op. Voor ik het wist stond ze naast me voor de ondersteuning die ik hard nodig had.

Klaslokaal in Malaga

Klaslokaal in Malaga

Ik maakte al snel de vertaling naar de Virtual Classroom.

Hoe kun je als online trainer die vragende blikken opvangen?

Als jouw deelnemers de webcam niet aan hebben staan, mis je die vragende blik. En naar ze toelopen gaat niet.

Er zijn gelukkig meerdere andere mogelijkheden aanwezig in een virtual classroom en over het gebruik van die mogelijkheden moet je als trainer je deelnemers informeren.

  • Je kunt deelnemers vragen om die vragende blik te vertalen in een handje dat ze kunnen opsteken. De virtual classroom tools waar ik mee werk hebben allemaal een mogelijkheid om de docent/trainer te attenderen op een vraag.
  • Maak het visueel, zorg voor een foto of een plaatje met een vragende blik, een vraagteken, of iets anders dat aangeeft dat vragen gesteld mogen worden.
  • Zorg voor de mogelijkheid om deelnemers een privé berichtje te laten sturen naar de docent/trainer, als hij/zij het vervelend vindt om een vraag in de groep te stellen

Maak een goede start.

Bij de start van je training geef je aan op welke manier een deelnemer om aandacht kan vragen, in de groep of daarbuiten. En hiermee even oefenen is direct een leuke ijsbreker om kennis te maken met de virtual classroom omgeving en met elkaar.

In de Virtual Classroom is het net als tijdens een face-to-face training van belang om te zorgen dat je deelnemers vragen durven te stellen in een vertrouwde omgeving, en het is aan de online trainer om zo’n situatie te creëren.

Online trainen is een vak. Een ontzettend leuk vak, dat je mogelijkheden biedt om op elke plaats met een internetverbinding je trainingen te geven. Wil je meer weten, kijk dan even verder op deze website.

Wil je reageren of heb je leuke aanvullingen? Plaats ze dan onder dit blog.

Comments are closed.