Wat is live online trainen? 

Live online trainen is het geven van trainingen in een virtual classroom. Een Virtual Classroom is een soort webinar omgeving, maar dan met veel meer mogelijkheden. Het is een echte online trainingsruimte met een whiteboard, veel tools om interactie te bevorderen en aparte oefen of brainstorm ruimtes.

Waarom zou je live online trainingen willen inzetten?

Natuurlijk spelen er praktische zaken als een besparing op

Trainer en deelnemers hoeven niet meer in de file te staan en kunnen de training geven en volgen vanaf de werkplek, of vanuit huis.

Voor veel organisaties was een besparing op opleidingskosten een eerste trigger om zich te gaan verdiepen in virtual classrooms. Inmiddels, we leven nu in 2020, spelen de factoren stikstof, ‘tijd’ krapte op de arbeidsmarkt een steeds grotere rol.

Er zijn te weinig mensen, vervanging tijdens opleidingen is steeds lastiger te regelen en het moet allemaal zo effectief mogelijk.

Maar er is natuurlijk meer.

Mits je als trainer goed bent opgeleid kun je  trainingen ontwikkelen en geven die qua resultaat niet onderdoen voor je face-to face trainingen. (Dat verzin ik niet zelf. Er is helaas nog geen onderzoek naar de effectiviteit van live online trainingen gedaan, maar tijdens het onderzoek dat ik in 2018 uitvoerde was dit iets dat ervaren online trainers me vertelden)

Wat is het verschil tussen een webinar en een live online training?

Je zou dit kunnen omschrijven als het verschil tussen het geven van een presentatie in een zaal en een training. Bij het geven van een webinar hebben we het over het algemeen over zenden. De presentator vertelt, vaak aan de hand van een powerpoint presentatie. Vragen kunnen in de chat worden gezet. En natuurlijk kun je leren van de presentator. Maar spreek je dan van een training?

Een live online training is een echte training en gaat veel verder dan alleen een presentatie.

Hoe ziet zo’n trainingsruimte er uit?

Dat varieert. Als ik vitero neem, een van de tools waar ik mee werk, dan heb je een ruimte waarin materialen als pdf en video’s worden gedeeld, en de deelnemers zitten in de trainingsruimte daar omheen. Dat geeft dus echt het gevoel van een trainingsruimte waarin je naast andere deelnemers zit.

In Adobe Connect, een andere tool, zie je als deelnemer verschillende elementen in een ruimte staan. Dat kan zijn een powerpoint presentatie, een video, notities, een whiteboard. De hulpmiddelen die je tijdens een face-to-face training gebruikt, de flipover en het whiteboard heb je dus hier ook tot je beschikking.

Wat voor organisaties maken gebruik van Virtual Classrooms?

Dat is heel divers.

Je hebt veel grotere organisaties die live online trainingen inzetten voor interne trainingsdoeleinden. Ik zie organisaties in de uitzendsector, autodealers, luchtvaart, overheden, en veel organisaties die internationaal werken. Hier wordt natuurlijk een enorme besparing bereikt als het gaat om reis-en verblijfskosten van deelnemers en trainers.

Ik merk verder dat steeds meer commerciële trainingsorganisaties en trainers live online trainingen gaan inzetten als vervanging van of als aanvulling op hun face-to-face of blended aanbod. Het gaat dan om juridische opleidingen, opleidingen op het gebied van HRM, leiderschapstrajecten, sales, talen, projectmanagement, excel, schrijftrainingen, opleidingen voor PE punten, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Kun je bestaande trainingen zomaar omzetten naar een live online training?

Nee, een face-to-face training is echt iets anders dan een live online training. Dat kan ook niet anders. Je moet als ontwikkelaar van live online trainingen rekening houden met het feit dat je deelnemers op afstand zitten. Trainer en deelnemers zien elkaar niet en non-verbale signalen die je normaal gesproken al snel opvangt en waar je iets mee kunt doen, zie je nu niet. Niet op de ‘gewone’ manier. Je moet dus een training ontwikkelen waarin je online die signalen op kunt pikken en er iets mee kunt doen.

Je loopt natuurlijk ook het risico dat deelnemers andere dingen gaan doen. De verleiding is groot als je achter je beeldscherm naar een presentatie zit te luisteren.

Als trainer moet je je training dus zo opbouwen dat deelnemers je trainingsruimte ingezogen worden. Emotionele betrokkenheid noemen we dat. Je training moet zo zijn dat je deelnemers erbij willen blijven.  Dat vraagt veel op het gebied van interactie en het betrokken houden van deelnemers.

Een live online training duurt over het algemeen minder lang dan een face-to-face training. Maximaal twee uur, en dat betekent dat je keuzes moet maken. Wat moeten mijn deelnemers leren in de classroom, en wat kan ik op een andere manier aan ze overbrengen. Kun je dan geen trainingen geven van meerdere dagdelen? Inmiddels heb ik de eerste organisatie geholpen met het omzetten van een training van een week naar een online training van een week. Dat traject is succesvol verlopen.

Kan ik deelnemers in zo’n online classroom ook afsluitende tests laten uitvoeren?

Ja, ook daar zijn mogelijkheden voor. En het is zelfs mogelijk om in een virtual classroom een video opname te maken van een online rollenspel, en die iets later in de classroom weer af te spelen voor feed back doeleinden.

Welke virtual classroom kan ik het best gaan gebruiken?

Dat is afhankelijk van wat voor trainingen je wilt gaan geven, van het gevoel dat je bij zo’n training hebt en je budget speelt natuurlijk ook een rol. Start met het maken van overzicht met eisen en wensen en kijk welke tool daar het best bij past. Mijn advies is om een paar demo’s van tools aan te vragen om wat gevoel te krijgen bij wat er mogelijk is.

Financieel, waar moet ik dan aan denken?

Je neemt een jaarlicentie af, en afhankelijk van de tool van je keuze, je leverancier en de support die je verwacht, start dat bij zo’n 800 euro per jaar. Maak eens een rekensommetje van de kosten van een trainingsruimte met alles wat er bij hoort en de reiskosten en reistijd. Dan heb je de kosten van het inzetten van een live online trainingsruimte er snel uit.

Zijn live online trainingen op zichzelf staande trainingen?

Dat kan, maar hoeft natuurlijk niet.

Live online trainingen maken vaak deel uit van een blended traject, waarbij je deelnemers op bepaalde tijden echt ziet, waarbij je gebruik maakt van een leeromgeving of communitie-site, en dan live online trainingen.

Geef je zo’n training alleen?

Dat kan, je kunt ook gebruik maken van een moderator of een co-trainer. Je kunt dan de taken gedurende de training verdelen, en beter monitoren of alle deelnemers betrokken zijn en blijven.

Heb jij nog meer vragen? Neem dan contact met me op.