In 2020 kochten we onze huidige camper met het idee om hier in de winter twee maanden mee naar Spanje te reizen, en om in de zomer regelmatig weekendjes weg te gaan.

Dat eerste, twee maanden naar Spanje, dat doen we al vele jaren, de weekendjes weg in de zomer werd om een of andere reden nog geen succes.

Zonde om zo’n camper een groot deel van het jaar in de stalling te laten staan, en zo ontstond het idee om ‘m te verhuren. Manlief zag in eerste instantie allemaal apen en beren op de weg, want stel je voor dat ze bijvoorbeeld de motor aan gort rijden.

Goed, uiteindelijk besloten we om vertrouwen te hebben in mensen die gebruik mogen maken van de camper van een ander en zo verhuren we nu al twee jaar onze camper. Veelal aan mensen die net als wij een hond mee willen nemen op vakantie.

Dat doen we via Goboony

Waarom verhuren via Goboony?

Naamsbekendheid

Toen we begonnen met verhuren zag ik mezelf dagelijks op social media om leuke berichten over onze camper te posten. Om aan huurders te komen.

Dat was niet nodig.

Binnen heel korte tijd was de eerste huurder binnen en de rest volgde al snel. Tijdens het tweede jaar zaten we op 3 januari op een terrasje in Blanes toen de laatste boeking voor 2023 binnenkwam. Goboony heeft een groot bereik en dat zorgt ervoor dat je camper gezien wordt.

Veiligheid

Het is wel je kostbare camper die je verhuurt! Hoe weet je dat het veilig is, dat mensen er niet met je camper vandoor gaan of anders. Voor ons geeft het verhuren via Goboony een veilig gevoel. Deelnemers aan het platform moeten zich identificeren en betalen een borg via Goboony.

Ontzorgen

Misschien wel de belangrijkste, Goboony ontzorgt.

We hoeven niet achter geld aan te jagen, dit wordt allemaal geregeld.

We hebben een dagverzekering afgesloten via Goboony en als er iets is dan is er een telefoonnummer dat gebeld kan worden. De afgelopen twee jaar belde twee keer een huurder met een technisch probleem en een kleine schade aan een spiegel. Door bemiddeling van de helpdesk van Goboony werd dit snel en goed afgehandeld.

Over die verzekering gesproken, niet elke verzekeraar accepteert het als je je camper wilt verhuren. Ook niet als je een aanvullende dagverzekering afsluit via Goboony. Wij moesten dus op zoek naar een andere verzekeraar.

Wat doen wij om de vakantie van de huurders tot een succes te maken

Zorg voor de camper

Natuurlijk doen we er zelf ook het nodige aan om de vakantie van een huurder tot een succes te maken. Nadat de laatste huurder van het jaar de camper eind september/ begin oktober heeft ingeleverd gaat hij voor de jaarlijkse keuring en de grote beurt naar de garage.

In de winter gaan we zelf naar Spanje, en als we terug zijn gaat de camper naar Noorderzon in Wolvega voor een check van het campergedeelte. Daar wordt o.a. gekeken naar de elektra, gas-en water aansluitingen en waar nodig worden dingen die niet goed zijn hersteld.

Voorbereidingen

Huurders krijgen van ons de mogelijkheid om voorafgaand aan huur of vertrek langs te komen om de camper te bekijken. Een week voor vertrek ontvangen ze een document met daarin de punten die we met ze bij langs gaan lopen voor vertrek en een overzicht van de inventaris.

We nemen alle tijd om alles uit te leggen, om vragen te beantwoorden en bijvoorbeeld even te oefenen met de Bearlock.

Bij het samenstellen van de inventaris hebben we op social media rondgevraagd wat potentiële huurders belangrijk vinden om aan te treffen in onze camper. Op basis daarvan hebben we de inventaris samengesteld. Weet een huurder van te voren dat hij/ zij iets niet gaat gebruiken? Dan is het mogelijk om dingen achter te laten in de stalling.

In de camper ligt een map met handleidingen en de instructies van Goboony bij schade of problemen.

Als huurders willen kunnen ze de auto in onze stalling achterlaten.

Bereikbaarheid

Het kan best spannend zijn om met de camper van een ander op pad te gaan. Al die knopjes en dingen waar je rekening mee moet houden. Daarom zijn we via whatsapp goed bereikbaar. Er zijn huurders waar we niks van horen, anderen sturen de eerste dag al een berichtje met een vraag waar we meestal direct een antwoord op kunnen geven.

Wat kan er misgaan

Schade en mankementen

Tja, een ongelukje zit in een klein hoekje en ook qua techniek kan het wel eens tegenzitten. We hebben zelf in Spanje al eens een nieuwe huishoudaccu geplaatst en onze laatste huurder stond in Noorwegen ineens stil op een parkeerplaats. Nieuwe accu was de oplossing. Kan gebeuren, kan ook ons gebeuren als we zelf onderweg zijn.

Schoonmaak

We gaan er altijd vanuit dat mensen de camper in dezelfde staat afleveren als waarin hij was toen ze vertrokken. Twee keer gingen we hier de mist mee in, reden om een bedrag van 75 euro te vragen als de camper niet goed schoon is achtergelaten.

Boetes en naheffingen

Het komt voor dat huurders meer kilometers hebben gereden dan was afgesproken of dat er achteraf boetes binnenkomen. We proberen dat altijd zelf via whatsapp en betaalverzoekjes te regelen. Lukt dat niet dan is het fijn dat de mogelijkheid er is om zo’n naheffing via Goboony te laten verlopen.

Al met al zijn wij blij met de keuze die we destijds hebben gemaakt en staan de deuren voor 2024 weer open voor nieuwe huurders.