Ga jij linksaf als iedereen rechtsaf gaat? 

Het was best confronterend zoals dat daar zwart op wit op papier stond. 
Een lijstje waarop haar bedrijf stond tussen die van haar directe concurrenten in Nederland, de VS en UK. Een lijstje met bij elk invulveld ongeveer dezelfde score. Aanbod trainingen, prijzen, aantal uren. Ze deden allemaal, met wat hele kleine afwijkingen, precies hetzelfde. Onderscheidend vermogen? Nihil dus, in elk geval niet zichtbaar. En op basis waarvan klanten dan voor de een of de ander kiezen? Dat kleine prijsverschil misschien. 

De Blue Ocean Strategie

Tijdens mijn MBA studie kwam het boek over de Blue Ocean strategie weer uit de kast. Als je als organisatie of zelfstandige opleider kiest voor een Blue Ocean strategie dan doe je het anders. Dan ga je linksaf als iedereen rechtsaf slaat. Door je te onderscheiden met een heel ander aanbod. Een aanbod waarbij je niet in vergelijkingslijstjes past, uniek bent en je eigen prijs kunt bepalen. Voor welke richting kies jij en op basis waarvan?