Je doelgroep bepalen, een lastige keuze

Ze keek me met veel twijfel in haar ogen aan: ‘maar als ik dat doe, prijs ik mezelf dan niet gigantisch uit de markt?’ 

Ik legde haar uit dat ze, door voor deze hele specifieke doelgroep te kiezen, zichzelf juist niet uit de markt prijst. Maar zich neerzet als de expert, speciaal voor deze doelgroep. En zich daarmee onderscheidend kan neerzetten ten opzichte van con-collega’s die zich op iedereen richten.

Voor welke opleider of adviseur kies jij? Kies jij voor de expert op jouw vakgebied, voor degene die jij niet meer hoeft uit te leggen hoe het in jouw bedrijf, organisatie of jouw leven reilt en zeilt? Of kies je voor iemand die van alles en nog wat doet voor elke klant.

Van Jeanette S. Cates, een autoriteit op het gebied van e-learning, leerde ik lang geleden:

If your market is Everyone, your market is No One’.

Voor veel van mijn klanten is dit de lastigste keuze ooit.

Want, die doelgroep vind je terug op je website, in het design van je materialen, van je brochures, je social media, en je nieuwsbrief. Je omgeving gaat je identificeren met je doelgroep, en om dat te veranderen kost veel tijd.

De keuze voor een doelgroep is dus een keuze die tijd, energie en geld kost en iets waar je goed over na moet denken. Een businesscoach of adviseur kan je met een frisse blik en veel ervaring helpen om deze keuze te maken. Zeg ik altijd.

Over mijn doelgroep

En toen……

Malaga, februari, terrasje in de zon, wijntje erbij. Mijn collega keek me aan en zei: ‘Maar Karin, waarom profileer jij je niet gewoon heel stevig als business-coach voor vijftig plussers? Dat is gewoon jouw doelgroep!’

Ik keek haar met veel twijfel in mijn ogen aan, en zei: ‘maar als ik dat doe…….” 

Het klinkt heel logisch. Ik ben zelf vijftiger en begrijp deze doelgroep:

  • Op mijn vijftigste stopte ik met interim opdrachten en begon een heel nieuw online bedrijf.
  • Ons huis is te groot en staat te koop.
  • We hebben weinig pensioen opgebouwd
  • We gaan straks verder zonder hypotheek
  • Willen minder spullen om voor te zorgen
  • Kopen een grotere camper
  • En een kleine ecowoning
  • Zijn op zoek naar nieuwe verdienmodellen
  • Hebben het verlangen om nog veel meer van Europa te zien.
  • Wonen en werken in de winter al vanuit Spanje.
  • Willen tijd om onze kinderen te helpen met hun business
  • We hebben twee kleinkinderen die we veel willen zien
  • We vinden het geweldig om ‘s ochtends samen te ontbijten en dan niet om 06.00 uur.

Vaak zeggen leeftijdgenoten tegen me: zoals jij het doet wil ik het ook!

Een hele logische doelgroep dus?

En waarom ik daar niet voor wilde kiezen?

Vorige week zei iemand tegen me: ik wil niet in een vijftig plus hokje geduwd worden. Ha, dat snap ik, want dat gevoel had ik ook toen ik voor mijn vijftigste verjaardag een proefnummer van ‘Plus magazine, tijdschrift voor vijftig plussers’ in de brievenbus vond. Kom op zeg! Met al mijn ambities en plannen hoor ik hier nog lang niet bij.

Ik pakte mijn eigen businessmodel canvas er nog eens bij en ging op onderzoek uit.

  • Naar de leeftijd van mijn klanten (95% is 50 plus)
  • Op social media kanalen (meeste volgers 45-54 jaar)

En ik ben in gesprek gegaan met opleiders, trainers en consultants van 50 plus, over wat zij belangrijk vinden. En daar merkte ik dat veel 50 plussers inderdaad op zoek zijn naar andere manieren om omzet te genereren, met meer vrijheid en meer vrije tijd. En daar wel wat hulp bij willen gebruiken.

Een hele logische doelgroep dus. 

Zelf had ik dus een coachende collega nodig die me hierop wees. Dank @Carla.

Tijdens het Businessmodel Event op 21 juni vertel ik meer over het bepalen van je doelgroep.

Photo by Christian Möller on Unsplash