Met enthousiasme alleen kom je er niet, dat is wat ik vaak aan mijn klanten duidelijk moet maken. Er komt meer kijken bij het ontwikkelen van een nieuwe dienst. Meestal begint dat bij het onderzoeken of er wel een markt is voor dat geweldige idee.
Mijn klant Mirjam Koornneef heeft dat heel goed begrepen.
Enthousiast is ze, dat merk ik tijdens elk gesprek dat we hebben en met haar gedrevenheid en passie heeft ze mij overtuigd van de haalbaarheid van haar idee.
Mirjam is succesvol ondernemer, al meer dan 10 jaar, met haar lifestyle en sport onderneming.
Daarnaast schreef ze een (uitverkocht) kinderboek en ontwikkelde daar een veelgebruikte zintuiglijke lesmethode bij waarmee ze het voor auditief- en visueel beperkte kinderen gemakkelijker maakt om mee te doen in de samenleving.
Mirjam wil meer doen, meer maatschappelijke initiatieven ontwikkelen om mensen mee te laten doen aan de samenleving.
Inclusiviteit binnen je organisatie, hoe dan?
In bijna elke organisatie, in elk bedrijf staat het onderwerp ‘inclusie’ op de agenda. En hoe geef je daar dan handen en voeten aan?
Mirjam had een idee. Het inzetten van haar net zo enthousiaste netwerk van auditief en visueel beperkte mensen bij de werving en selectie van nieuwe medewerkers.
Waarom zou dit interessant kunnen zijn?
Bepaalde zintuigen van mensen met een auditieve en visuele beperking zijn beter ontwikkeld dan die van mensen zonder die beperking.
Dat maakt dat zij met onbevangen en onbevooroordeelde blik naar sollicitanten kunnen kijken en luisteren. En dat, onbevangen en onbevooroordeeld, daaraan schort het vaak bij de selectie van nieuwe medewerkers.
Met als risico voor organisaties:
- Dat ze veel hele goede, waardevolle sollicitanten laten lopen, dodelijk in deze tijd van krapte.
- Dat ze een slechte naam krijgen, imagoschade oplopen omdat die mooie woorden die over inclusiviteit in beleidsplannen en missies staan niet waar worden gemaakt.
Maatschappelijk verdienmodel
Mirjam vroeg me of ik haar wilde helpen met het ontwikkelen van dit nieuwe maatschappelijke verdienmodel.
Businessmodel canvas
Hiervoor maakten we gebruik van het Businessmodel Canvas. Voor mij is het Businessmodel Canvas net als je missie, je purpose en visie de basis van je bedrijf.
Onderzoek
In het geval van Mirjam was er (nog) geen vraag uit de markt voor haar nieuwe dienst, en dat betekent dat ze eerst een klantonderzoek uitvoerde om meer te weten te komen over wat potentiële klanten van haar idee vonden.
Ze voerde een concurrentieonderzoek uit, waren er mogelijk al meer mensen op ditzelfde idee gekomen? En zo kwam ze al snel in contact met interessante mensen waar ze gesprekken met voerde over een mogelijke samenwerking.
Waarde propositie model
We stonden uitgebreid stil bij de zogenaamde ‘pijn’ van klanten en de oplossing die Mirjam met haar team hiervoor heeft. Dat deden we aan de hand van het Waarde propositie model dat je hieronder ziet.
Het verdienmodel van Mirjam staat, ze weet wie haar doelgroep is, wat haar diensten zijn en wat de pijn is die ze voor haar klant kan oplossen.
De website https://equalrecruitment.nl/ staat online!
Is ze nu klaar? Ja, klaar voor de start, want nu begint het pas.
Zorgen dat mensen, organisaties je bedrijf leren kennen en willen inschakelen bij de werving en selectie van nieuwe medewerkers. Dat betekent slim actief zijn op de juist social media, mensen benaderen, bellen, kortom, aan het werk!
Veel succes!