Is een externe analyse belangrijk?

Ofwel, Karin, waarom hamer je bij je klanten zo op het uitvoeren van een externe analyse?

Mijn eerste ervaring met een externe analyse was bij een van de grote organisaties waar ik werkte. Ik maakte nog niet zo heel lang deel uit van het MT en mijn rugzak bevatte nog niet zo heel veel bedrijfskundige kennis en ervaring.

De externe analyse werd uitgevoerd op een middag op een mooie locatie aan het water onder leiding van een adviseur.

Het was een voorgekookte invuloefening met als doel om de informatie die we razendsnel naar boven haalden te gebruiken voor een SWOT. Een overzicht met kansen en bedreigingen, sterktes en zwaktes. We moesten snel, er stond een diner op ons te wachten, het moest ook gezellig zijn, en het resultaat van deze middag was iets dat moest zorgen voor commitment van het MT betreffende de al vaststaande strategie. Een slechte ervaring rijker! Gelukkig weet ik nu hoe het wel moet. 

In dit artikel zal ik proberen om uit te leggen waarom een externe analyse zo belangrijk is, en wat mij betreft een van de pijlers is waarop je je bedrijf bouwt.

  • Wat is een externe analyse
  • Waarom een externe analyse zo belangrijk is
  • Hoe voer je een externe analyse uit
  • Hoeveel tijd kost een externe analyse
  • Kun je een externe analyse zelf uitvoeren
  • Wat kun je doen met de uitkomsten van een externe analyse

Wat is een externe analyse?

Een externe analyse maakt altijd deel uit van een bedrijfskundig onderzoek en de uitkomsten kunnen als kansen en/ of bedreigingen een plaats krijgen in een SWOT.

Bij het uitvoeren van een externe analyse kijk je naar de omgeving van je bedrijf. Die omgeving kun je verdelen in drie delen, de micro-, meso-, en macro-omgeving.

De micro-omgeving bestaat uit je klanten, je concurrenten, leveranciers, en je stakeholders.

De meso-omgeving bestaat uit de:

  • Bedrijfstak ( soortgelijke bedrijven als dat van jou)
  • Bedrijfskolom ( van zand tot klant, overzicht van bedrijven die betrokken zijn bij het tot stand komen van een product of dienst)

De macro-omgeving, denk hierbij aan trends en ontwikkelingen.

Waarom een externe analyse zo belangrijk is?

Ik hoef het bijna niet meer uit te leggen in deze tijd van Covid, oorlog in Oekraïne, inflatie, hoge gasprijzen. Het belangrijkste doel van jouw bedrijf, groot of klein, is het hebben van bestaansrecht. Dus klanten, omzet en winst, zodat je je vaste lasten kunt betalen en jezelf een beloning toe kunt kennen. Zaken zoals hierboven beschreven kunnen een bedreiging vormen voor het bestaansrecht van jouw bedrijf. Net zoals bijvoorbeeld een nieuwe concurrent met een dienst die net even gelikter is dan die van jou.

Het is van belang om je omgeving in de gaten te houden. Wat gebeurt er, wat voor impact heeft dat op mijn bedrijf, en hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn bedrijf blijft draaien. Om je heen kijken dus, gegevens analyseren, scenario’s maken, en een plan B of C.

Wanneer voer je een externe analyse uit

Een externe analyse kun je op verschillende momenten uitvoeren.

  • Bij de start van een bedrijf
  • Bij het ontwikkelen van een nieuw verdienmodel
  • Bij een verandering binnen je bedrijf
  • In crisis, als het niet goed gaat met je bedrijf

Mijn advies is om de uitkomsten van je externe analyse met regelmaat terug te laten komen. Bijvoorbeeld eens per jaar als je aan de slag gaat met je plannen voor het volgende jaar.

Hoe voer je een externe analyse uit

  • Maak een plan, wat wil je onderzoeken?
  • Wie kan je daarbij helpen?
  • Maak een keuze uit de verschillende modellen die je kunt gebruiken
  • Plan je activiteiten in

Hoeveel tijd kost een externe analyse

Lastig om daar een uitspraak over te doen, dit hangt af van de analyses die je gaat uitvoeren en hoe groot je het onderzoek maakt. Als je je plan met activiteiten hebt gemaakt kun je een inschatting maken van (doorloop)tijd van je onderzoek.

Kun je een externe analyse zelf uitvoeren

Jazeker, je kunt een externe analyse zeker zelf uitvoeren. Met van mijn kant een kleine mits. Toen ik zelf een bedrijfskundig onderzoek uitvoerde voor mijn eigen bedrijf merkte ik achteraf dat ik hier en daar wel wat scherpte miste die een objectieve, kritische derde wel had kunnen toevoegen.

Advies: laat een objectieve derde meekijken en kritische vragen stellen.

Wat doe je met de uitkomsten van een externe analyse

De uitkomsten van een externe analyse worden, zoals ik hierboven ook al schreef, vaak gebruikt in een SWOT waarin ook de uitkomsten van een interne analyse worden opgenomen. Uit de interne analyse komen de sterke en zwakke punten van je bedrijf, uit de externe analyse de kansen en bedreigingen.

Deze informatie kun je gebruiken voor het ontwikkelen van je strategie en je toekomstplannen.

Mijn ervaring is dat zo’n analyse ook kan zorgen voor bijzondere inzichten en een bron kan zijn voor het schrijven van content die ook interessant is voor anderen.

Wil jij zelf een externe analyse uitvoeren en kun je wel wat hulp gebruiken?

DIY template externe analyse

€39,95

Jij wilt het zelf doen, en hebt behoefte aan een template waarmee je stap voor stap zelf je analyse gaat uitvoeren.

Vraag hier je template met stappen, analyse modellen en tips aan.

Beschikbaar rond 20 mei

DIY plus

€129

Je ontvangt de DIY template voor de externe analyse en krijgt toegang tot een leeromgeving met daarin video’s met uitleg per analyse model.

Je krijgt toegang tot de Kickstartbedrijfskunde groep op instagram waar je nog meer informatie krijgt en je vragen kunt stellen.

Als je klaar bent met je analyse plan je een afspraak met me in en krijg je van mij advies over de vervolgstappen. 

Beschikbaar rond 20 mei

Advies en begeleiding

Op aanvraag

Je wilt hulp hebben van een bedrijfskundige bij het uitvoeren van je onderzoek, het analyseren van de uitkomsten en bepalen van gevolgen voor je strategie.