Hoe je zonder moeite hele dure opleidingen verkoopt

De grootste oh, en aha momenten hadden deelnemers tijdens het Businessmodel Event in maart toen ik uitlegde wat de allerbeste manier is om je opleiding of training bij organisaties te verkopen.

Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat ik zelf (interim) manager was bij grote verzekeraars, ziekenhuizen en andere zorgorganisaties. Ik was daar verantwoordelijk voor het behalen van doelstellingen die voortkwamen uit de strategie van zo’n organisatie.

Als het om het inkopen van opleidingen en trainingen ging, had ik binnen bepaalde kaders ruimte om zelf beslissingen te nemen.

Bij duurdere trajecten moest ik toestemming vragen aan mijn eigen leidinggevende, aan een inkoop- of opleidingsafdeling. Die toestemming kreeg ik nooit zomaar.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik opzag tegen zo’n gesprek waarin ik weer eens moest gaan uitleggen waarom juist die training of opleiding zo belangrijk was.

Totdat ik in de gaten kreeg hoe ik moeiteloos toestemming kreeg voor al mijn opleidingswensen, zelfs voor een traject van bijna 100.000 euro.

Ik bereidde zo’n gesprek heel goed voor en zorgde voor argumenten en cijfers waarmee ik kon aantonen dat deze opleiding of training waarde toevoegde voor de organisatie of heel veel kosten bespaarde. En daar maakte ik een businesscase van met een Return on Investment waarvan een beslisser direct zag: oh, maar dat levert me veel meer op dat dat het kost! Dus an offer you can’t refuse.

Zie je wel wat ik daar deed? Ik was deze trainingen en opleidingen aan het verkopen bij de beslissers binnen mijn organisatie. En, bizar, ik heb in al die tijd nog nooit een trainer of opleidingsorganisatie meegemaakt die bij mij kwam met zo’n uitgewerkte businesscase met argumenten en cijfers waar ik geen ‘nee’ tegen kan zeggen.

Dat had het voor mij veel gemakkelijker gemaakt!

Wil jij samen met mij kijken hoe jij je jaarprogramma het best kunt verkopen? Plan dan hier een afspraak met me in.

 

gerelateerde artikelen