Waarom het uitvoeren van een interne analyse zo belangrijk is.

In 2018 sloot ik mijn MBA studie af met een bedrijfskundig onderzoek binnen mijn eigen bedrijf. Achteraf vraag ik me af of het uitvoeren van zo’n onderzoek binnen je eigen bedrijf verstandig is, een ander zal met een frisse, kritische blik andere vragen stellen.

Als ik voor klanten een interne analyse uitvoer merk ik vaak al heel snel dat er veel te winnen valt als het gaat om tijd en geld.

Is dat dan nieuwe informatie voor zo’n klant?

Soms helemaal niet, vaak heeft het meer te maken met jezelf een spiegel voorhouden, en het killen van je eigen darlings.

In dit artikel zal ik proberen om uit te leggen waarom een externe analyse zo belangrijk is, en wat mij betreft net als de externe analyse een van de pijlers is waarop je je bedrijf bouwt.

  • Wat is een interne analyse
  • Waarom een interne analyse zo belangrijk is
  • Hoe voer je een interne analyse uit
  • Hoeveel tijd kost een interne analyse
  • Kun je een interne analyse zelf uitvoeren
  • Wat kun je doen met de uitkomsten van een interne analyse

Wat is een interne analyse

Een interne analyse maakt altijd deel uit van een bedrijfskundig onderzoek en de uitkomsten kunnen als sterktes en zwaktes een plaats krijgen in een SWOT.
Bij het uitvoeren van een interne analyse kijk je naar de interne omgeving van je bedrijf waarbij je kunt kiezen uit een aantal analyse modellen.

Analyse modellen voor de interne analyse

Een analyse aan de hand van de bedrijfskundige velden

  • Strategie en beleid
  • Marketing en communicatie
  • Organisatie en management
  • Financieel management
  • HR management
  • Logistiek
  • ICT

Het 7 S model van McKinsey waarbij gekeken wordt naar:

  • Gedeelde waarden (shared Values)
  • Strategie
  • Structuur
  • Systemen
  • Personeel (staff)
  • Stijl
  • Vaardigheden (skills)

Waarom een interne analyse zo belangrijk is

Door het uitvoeren van een interne analyse wordt je je bewust van de huidige situatie van je bedrijf en de uitkomsten hiervan kunnen dienen als startpunt voor verbetering en verandering.

Wanneer voer je een interne analyse uit

Een interne analyse kun je op verschillende momenten uitvoeren.

  • Bij de start van een bedrijf
  • Bij het ontwikkelen van een nieuw verdienmodel
  • Bij een verandering binnen je bedrijf
  • In crisis, als het niet goed gaat met je bedrijf

Mijn advies is om de uitkomsten van je interne analyse met regelmaat terug te laten komen. Bijvoorbeeld eens per jaar als je aan de slag gaat met je plannen voor het volgende jaar.

Hoe voer je een interne analyse uit

  • Maak een plan, wat wil je onderzoeken?
  • Wie kan je daarbij helpen?
  • Maak een keuze uit de verschillende modellen die je kunt gebruiken
  • Plan je activiteiten in

Hoeveel tijd kost een interne analyse

Lastig om daar een uitspraak over te doen, dit hangt af van de analyses die je gaat uitvoeren en hoe groot je het onderzoek maakt. Als je je plan met activiteiten hebt gemaakt kun je een inschatting maken van (doorloop)tijd van je onderzoek.

Kun je een interne analyse zelf uitvoeren?

Jazeker, je kunt een interne analyse zelf uitvoeren. Met van mijn kant die kleine mits. Toen ik zelf een bedrijfskundig onderzoek uitvoerde voor mijn eigen bedrijf merkte ik achteraf dat ik hier en daar wel wat scherpte miste die een objectieve, kritische derde wel had kunnen toevoegen. Die bewuste blinde vlek, haal jij ‘m zelf naar boven?

Advies: laat een objectieve derde meekijken en kritische vragen stellen.

Wat kun je doen met de uitkomsten van een interne analyse

De uitkomsten van een interne analyse worden, zoals ik hierboven ook al schreef, vaak gebruikt in een SWOT waarin ook de uitkomsten van een externe analyse worden opgenomen. Uit de interne analyse komen de sterke en zwakke punten van je bedrijf, uit de externe analyse de kansen en bedreigingen.

Deze informatie kun je gebruiken voor het ontwikkelen van je strategie en je toekomstplannen.

Mijn ervaring is dat zo’n analyse ook kan zorgen voor bijzondere inzichten en een bron kan zijn voor het schrijven van content die ook interessant is voor anderen.

Wil jij zelf een interne analyse uitvoeren en kun je wel wat hulp gebruiken?

DIY template interne analyse

€39,95

Jij wilt het zelf doen, en hebt behoefte aan een template waarmee je stap voor stap zelf je analyse gaat uitvoeren.

Vraag hier je template met stappen, analyse modellen en tips aan.

Beschikbaar vanaf 20 mei

DIY plus

€129

Adviesgesprek via Zoom voorafgaand aan je onderzoek

Je ontvangt de DIY template voor de interne analyse en krijgt toegang tot een leeromgeving met daarin video’s met uitleg per analyse model.

Beschikbaar vanaf 20 mei

Advies en begeleiding

Op aanvraag

Je wilt hulp hebben van een bedrijfskundige bij het uitvoeren van je onderzoek, het analyseren van de uitkomsten en bepalen van gevolgen voor je strategie.