In 2018 sloot ik mijn MBA studie af met een bedrijfskundig onderzoek binnen mijn eigen bedrijf. Achteraf vraag ik me af of het uitvoeren van zo’n onderzoek binnen je eigen bedrijf verstandig is, een ander zal met een frisse, kritische blik andere vragen stellen.
Als ik voor klanten een interne analyse uitvoer merk ik vaak al heel snel dat er veel te winnen valt als het gaat om tijd en geld.
Is dat dan nieuwe informatie voor zo’n klant?
Soms helemaal niet, vaak heeft het meer te maken met jezelf een spiegel voorhouden, en het killen van je eigen darlings.
In dit artikel zal ik proberen om uit te leggen waarom een externe analyse zo belangrijk is, en wat mij betreft net als de externe analyse een van de pijlers is waarop je je bedrijf bouwt.
Een interne analyse maakt altijd deel uit van een bedrijfskundig onderzoek en de uitkomsten kunnen als sterktes en zwaktes een plaats krijgen in een SWOT.
Bij het uitvoeren van een interne analyse kijk je naar de interne omgeving van je bedrijf waarbij je kunt kiezen uit een aantal analyse modellen.
Door het uitvoeren van een interne analyse wordt je je bewust van de huidige situatie van je bedrijf en de uitkomsten hiervan kunnen dienen als startpunt voor verbetering en verandering.
Een interne analyse kun je op verschillende momenten uitvoeren.
Mijn advies is om de uitkomsten van je interne analyse met regelmaat terug te laten komen. Bijvoorbeeld eens per jaar als je aan de slag gaat met je plannen voor het volgende jaar.
Lastig om daar een uitspraak over te doen, dit hangt af van de analyses die je gaat uitvoeren en hoe groot je het onderzoek maakt. Als je je plan met activiteiten hebt gemaakt kun je een inschatting maken van (doorloop)tijd van je onderzoek.
Jazeker, je kunt een interne analyse zelf uitvoeren. Met van mijn kant die kleine mits. Toen ik zelf een bedrijfskundig onderzoek uitvoerde voor mijn eigen bedrijf merkte ik achteraf dat ik hier en daar wel wat scherpte miste die een objectieve, kritische derde wel had kunnen toevoegen. Die bewuste blinde vlek, haal jij ‘m zelf naar boven?
Advies: laat een objectieve derde meekijken en kritische vragen stellen.
De uitkomsten van een interne analyse worden, zoals ik hierboven ook al schreef, vaak gebruikt in een SWOT waarin ook de uitkomsten van een externe analyse worden opgenomen. Uit de interne analyse komen de sterke en zwakke punten van je bedrijf, uit de externe analyse de kansen en bedreigingen.
Deze informatie kun je gebruiken voor het ontwikkelen van je strategie en je toekomstplannen.
Mijn ervaring is dat zo’n analyse ook kan zorgen voor bijzondere inzichten en een bron kan zijn voor het schrijven van content die ook interessant is voor anderen.
Wil jij zelf een interne analyse uitvoeren en kun je wel wat hulp gebruiken?
Jij wilt het zelf doen, en hebt behoefte aan een template waarmee je stap voor stap zelf je analyse gaat uitvoeren.
Vraag hier je template met stappen, analyse modellen en tips aan.
Beschikbaar vanaf 20 mei
Adviesgesprek via Zoom voorafgaand aan je onderzoek
Je ontvangt de DIY template voor de interne analyse en krijgt toegang tot een leeromgeving met daarin video’s met uitleg per analyse model.
Beschikbaar vanaf 20 mei
Je wilt hulp hebben van een bedrijfskundige bij het uitvoeren van je onderzoek, het analyseren van de uitkomsten en bepalen van gevolgen voor je strategie.
Bedrijfskundig advies
Bultweg 25 R22
8346 KB De Bult (bij Steenwijk)