Ik vroeg het haar ook maar gewoon. Is dit echt wat jij wilt?
Ze wilde graag meer weten over mijn Business-coaching programma maar merkte al snel dat dit niks voor haar was. Want, haar bedrijf zat in crisis, het ging al langere tijd niet goed. Ze kon mijn programma niet betalen, en het duurde ook te lang, er moest veel sneller iets gebeuren.
Ik bood haar aan om samen een uurtje te gaan zitten, en te kijken of ik, met mijn bedrijfskundige ervaring, verbeter-mogelijkheden zag voor de korte termijn.
Ik deed wat vooronderzoek, bekeek de website, doelgroep, concurrentie, en social media. Ik heb meer klanten in de branche waarin ze haar diensten aanbiedt, en had al snel een goed beeld van dit bedrijf. Mogelijkheden voor de korte termijn zag ik ook.
Maar er was ook iets wat me opviel.
De inhoud van de website, de diensten en de teksten. Ik pakte de site van een van haar concurrenten erbij, twee schermen open, mijn ogen gingen van links naar rechts, en van rechts naar links, en ik vroeg me af wie er zo geïnspireerd was door de ander…
Ik vroeg het aan mijn klant, en inderdaad. Bij het ontwikkelen van haar diensten en teksten was zij degene die zich had laten inspireren door meerdere concurrenten. Een cursus hier, een cursus daar, teksten overgenomen, iets aangepast, en tarieven die veel lager waren dan die van de concurrentie.
En weet je, dit is niet raar, niet vreemd en soms kan het best werken. Maar is dit wat jij wilt? Dat je klanten gaan vergelijken en gaan kiezen op basis van de laagste prijs?
Ik vroeg het haar ook maar gewoon. Is dit echt wat jij wilt?
Wil jij een kopie zijn van je concurrenten? En dan verzuipen omdat je denkt dat je de goedkoopste moet zijn?
Daar had ze eigenlijk niet goed over nagedacht. Ze kwam uit een loondienstverband, keek naar de concurrentie en had niet in de gaten dat het ook anders kan.
Want waarom zou je hetzelfde willen doen als je concurrent?
Waarom wil jij vissen in een rode oceaan waarin ook al je concurrenten aan het vissen zijn?
Waarom niet zelf een blauwe oceaan ontwikkelen, een verdienmodel dat zo uniek en anders is dat er geen sprake meer is van concurrentie?
Dat is waar de Blue Ocean strategie over gaat.