Waarom online colleges niet werken?
Aanleiding voor dit blog over online colleges is een artikel in de Volkskrant van 11 oktober 2017 over een onderzoek van de universiteiten van Harvard en Stanford onder een grote groep studenten die ingeschreven stonden bij een universiteit in de VS. Deze studenten kunnen zich inschrijven voor online en gewone colleges. De behaalde cijfers van studenten die online colleges volgden waren lager dan die van ‘gewone’ studenten en ze schreven zich vaker uit. Lees hier het hele artikel. Helaas is het me tot nu toe nog niet gelukt om het originele onderzoek te vinden. (Jij wel?) Ik kan dus niet zien of het gaat om live online hoorcolleges of om opgenomen colleges.
Ik snap dat best, waarom online colleges niet werken
En ik denk dat ik met al mijn ervaring hier wel iets over mag roepen. Ik schrijf me tenslotte regelmatig in voor opleidingen die ik vanwege grote tijds- of afstandsverschillen niet kan volgen en maak dan gebruik van de opnames. Ik ben ook regelmatig live online aanwezig bij ‘hoorcolleges’ die via webinar-tools of via live stream worden gegeven of bekijk hier opnames van. En natuurlijk ben ik als live online trainer zelf een deel van mijn werkweek bezig met het ontwerpen van interactieve live online trainingen en werkvormen. Een online college is trouwens in mijn optiek wel iets anders dan een live online training.
Betrokkenheid en interactie
Heb jij wel eens een uur of nog langer, naar een online ‘hoorcollege’ gekeken?
Live online hoorcolleges volgen, of opnames bekijken? Ik durf dit best te zeggen, het valt mij niet mee! Hoe dat komt? Ik voel me meestal niet echt betrokken bij het college en mis de interactie met de docent en de overige deelnemers. Daarnaast is de verleiding om andere dingen te gaan doen natuurlijk wel erg groot. Hoe moeilijk is het om je telefoon aan de kant te leggen en niet naar je mail te kijken. En voor mensen die het druk hebben, en dat hebben we bijna allemaal, liggen ook andere afleidingen vaak letterlijk om de hoek. Het terugkijken van een opname is helemaal hopeloos, 5 minuten, langer kunnen docenten of trainers mijn aandacht niet vasthouden, ik moet echt moeite doen om erbij te blijven en er iets van op te steken. Ik ben gelukkig niet de enige hoor ik regelmatig terug van anderen.
Drie soorten hoorcolleges
Ik kan drie soorten hoorcolleges onderscheiden:
- Het live online hoorcollege, waarbij de docent en de deelnemers op hetzelfde moment online aanwezig zijn
- Het live online hoorcollege dat is opgenomen
- Het online hoorcollege dat zonder deelnemers is opgenomen
Bij een live online hoorcollege heb je als docent de mogelijkheid om de interactie met je deelnemers aan te gaan. Helaas blijft dat vaak beperkt tot het noemen en beantwoorden van een aantal voorafgaand aan het college vastgestelde vragen. Als interactiemiddel wordt hooguit een paar keer een poll gebruikt, en de enorme mogelijkheden om deelnemers bij het college te betrekken door de chat wordt vaak achterwege gelaten.
Leuk hoor, die interactie!
Als je dan toch live online je college geeft dan kun je er toch veel beter een echte interactieve training van maken! Voor de docent leuker, die wil toch ook graag deelnemers die echt iets leren, en voor de deelnemers omdat ze bij een goede online docent of trainer met een gaaf trainingsontwerp de deur achter zich op slot doen als ze training volgen.
Ik wil nu niet gestoord worden!
En dan ben je als trainer of docent erg gelukkig, toch?
Goed, maar we hadden het over hoorcolleges en niet over live online trainingen. Ik durf te stellen dat je ook een online hoorcollege zo kunt ontwerpen dat je deelnemers de deur op slot doen, telefoon uit, want, laat mij met rust, ik wil dit college, absoluut, nu volgen, zonder gestoord te worden. Hoe? Ik ga de uitdaging graag met je aan!
En dan die opnames?
Ja, die opnames, of van een interactief college waar deelnemers bij aanwezig waren, of een zonder publiek opgenomen college van een uur of meer? Tja, het liefst zou ik zeggen: niet meer doen. Maar dan ga ik voorbij aan de mogelijkheden om met wat creativiteit op een andere manier om te gaan met die opname. Waarom niet wat moeite doen om een college op te knippen in onderdelen. Alles wat er niet toe doet er uit editten, en alleen relevante stukjes opname, niet langer dan een paar minuten, in een inspirerende leeromgeving plaatsen, waar het niet erg is als je als deelnemer even afgeleid wordt door andere interessante content die daar ook te vinden is.
Wil je toch liever echte live online trainingen geven? Neem dan contact met me op.