De moeilijkste opgave voor de leraar is de leerling het plezier in het leren niet te bederven’. (Bertrand Russell).
Neerwaartse spiral: deelnemers die wegklikken
Ik ben er van overtuigd dat iedereen die dit leest zich herkent in het volgende: je volgt een online training, een webinar, leest een email met opdrachten, zit in een virtual classroom en luistert naar een stem. Je wilt wel opletten maar je voelt je niet echt betrokken. Het gaat je te langzaam. Of juist te snel. De stem irriteert je. Je gedachten dwalen af, je bent verveeld en afgeleid. Je dwaalt verder af. Eigenlijk heb je wel wat beters te doen. Klik. En weg ben je. Herkenbaar?
Als deelnemer hebben we dit allemaal beleefd. Maar als online trainer? In hoeverre weet je zeker dat jouw cursisten dit niet of nauwelijks bij jou beleven? Wat als jij die online trainer bent waarbij deelnemers verveeld zijn en afhaken? Nu ga ik niet zeggen dat het je nooit een keer kan gebeuren. Maar wat zou het voor je betekenen als je die mogelijkheid drastisch kunt beperken? Dat cursisten geboeid zijn en aan je lippen blijven hangen? Dat ze betere leerervaringen hebben en het gevoel hebben dat ze winnen? Hieronder volgen 7 tips die jouw online training tot een experience make
Delegeer alle technische aangelegenheden
In de eerste en laatste plaats: omdat jij je aandacht bij het leerproces van je cursisten moet behouden is het van belang dat je de technische kant van het online trainen uitbesteedt. Zo heb je de rust en ruimte om het proces en bovenal de deelnemers de aandacht te geven die ze verdienen.
Verklein de fysieke afstand
Als goede online trainer ben je je bewust van de fysieke afstand tussen jou en je deelnemers. Zorg dat deze psychologisch wordt verkleind door constant de interactie te zoeken (elke 2 tot 3 minuten). Verhoog de betrokkenheid door het geanimeerd en levendig te houden.
Creëer een community spirit
Interactie en samenwerking is altijd van meerwaarde tijdens trainingen. Ook online. Jij bent de facilitator van het leerproces van jouw deelnemers. Technisch zijn er allerlei mogelijkheden om deelnemers te laten samenwerken en communiceren. Pas deze toe, zo verhoog je de onderlinge betrokkenheid.
Stem de inhoud en duur van de training af op online belastbaarheid
Online is de belastbaarheid van cursisten een stuk kleiner dan offline. Een volledig dagprogramma is een no-go. Zorg dat je materiaal is opgeknipt in kleine behapbare porties welke bijdragen aan de betrokkenheid van de deelnemers. Ook voor hybride trainingsvormen dienen duur en inhoud goed afgestemd te zijn op de belastbaarheid van deelnemers.
Van mission impossible naar mission accomplished
Open deur? Zeg het maar. Het is één ding om te weten wat het doel van een online training is, maar voor deelnemers een ander om deze te hebben geaccepteerd. ‘Your mission, should you choose to accept is….’. Zorg dat deelnemers voorafgaand aan de training het trainingsdoel hebben geaccepteerd. Hoe? Vraag simpel bij aanvang of ze de uitdaging accepteren! Je creëert een psychologisch contract wat de motivatie en betrokkenheid verhoogd. Uiteraard zorg jij als online trainer voor een heldere missie die niet alleen het doel benoemt en hoe lang het duurt deze te halen, maar ook hoe cursisten weten dat ze het hebben gehaald: ‘mission accomplished’.
Neem deelnemers mee in de ‘roadmap’ van je training
Online is dit nog belangrijker dan offline: Mensen presteren het beste als ze weten waar ze zijn, waar ze naar toe gaan en hoe ze daar gaan komen. Geef ze vooraf de kaart van de reis en benoem tijdens de training waar je bent. Zo houd je het overzichtelijk.
Zorg voor een ‘winner effect’
Het brein houdt ervan om te winnen. Het maakt je slimmer en moediger. Zorg voor een ‘spel’ dat je deelnemers kunnen winnen. Werk aan hun zelfvertrouwen, motivatie en positieve emoties door kleine momenten van winst welke uiteindelijk leiden tot grote resultaten. Klinkt logisch? Online trainen geeft ongekende mogelijkheden om zogenaamde spelelementen toe te passen.
Veel succes!