Je doelgroep bepalen, een lastige keuze
Je doelgroep bepalen, een lastige keuze Ze keek me met veel twijfel in haar ogen aan: ‘maar als ik dat doe, prijs ik mezelf dan niet gigantisch uit de markt?’ Ik legde haar uit dat ze, door voor deze hele specifieke doelgroep te kiezen, zichzelf juist niet uit de markt prijst. Maar zich neerzet als de […]
Opleider, consultant, wat zou jij doen met al die vrije tijd?
Mijn droom Toen ik zeventien was droomde ik al van een leven onder de Spaanse zon. Ik volgde een opleiding waarbij ik Spaanse les had, maar in die fase van mijn leven had ik andere dingen die voor mij veel belangrijker waren. Dat ik toen niet mijn kans heb benut om goed Spaans te leren […]
Hoe je zonder moeite hele dure opleidingen verkoopt
De grootste oh, en aha momenten hadden deelnemers tijdens het Businessmodel Event in maart toen ik uitlegde wat de allerbeste manier is om je opleiding of training bij organisaties te verkopen. Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat ik zelf (interim) manager was bij grote verzekeraars, ziekenhuizen en andere zorgorganisaties. Ik was daar verantwoordelijk […]
Blue Ocean Strategie voor opleiders
Ga jij linksaf als iedereen rechtsaf gaat? Het was best confronterend zoals dat daar zwart op wit op papier stond. Een lijstje waarop haar bedrijf stond tussen die van haar directe concurrenten in Nederland, de VS en UK. Een lijstje met bij elk invulveld ongeveer dezelfde score. Aanbod trainingen, prijzen, aantal uren. Ze deden allemaal, […]
Vijftig plus? Hoe ga jij die laatste 17 jaar tot je aow invullen?
Hoe ga jij die laatste 17 jaar tot je aow invullen? Het is al weer zes jaar geleden dat ik bij mijn laatste interim opdrachtgever de deur achter me dicht sloeg. En dacht: dit was echt de allerlaatste keer. Jarenlang reed ik door heel Nederland, vele kilometers, en zat lange maanden in hotels en appartementen. […]
Voor veel opleiders en trainers is succes een relatief begrip
Voor veel opleiders en trainers is succes een relatief begrip Vorige week had ik weer zo’n gesprek. Een gesprek met een succesvolle opleider. Een strategiegesprek, of hoe we dat dan ook maar noemen, in elk geval een gesprek waarin ik luister en meekijk naar mogelijkheden voor verandering. Het afgelopen jaar merkte ik dat het woord […]
Hoe jij jezelf als opleider stevig klem zet.
Hoe jij jezelf als opleider stevig klem zet Veel van mijn klanten hebben zonder meer een geweldige expert-status opgebouwd, maar als je met ze in gesprek gaat komen de belemmeringen, dat innerlijke stemmetje dat zegt: Ik ben niet goed genoeg Waarom zou zo’n grote organisatie met mij zakendoen? Ik moet toch nog maar die ene […]
Sluit jouw opleidingsaanbod nog steeds aan bij de wensen van je klant?
Nadat ik vorig jaar mijn MBA opleiding afrondde zei ik tegen mijn man: ‘hou me scherp’! In 2019 even geen studie voor mij. En hoe gaat dat dan? Tijdens de kerstdagen zag ik op facebook een advertentie van een hele dure, opleiding waar ik direct voor viel. De ideale klant, dat ben ik Alles klopte, […]
Hoe je als trainer de inkoopafdeling kunt weerstaan
Hoe je als trainer de inkoop-afdeling weerstaat en onder je eigen voorwaarden gaat werken Dit najaar was ik bij het UMCG. Ik zie al een poosje wat minder met links, en daar moet een oplossing voor komen. Eerst was ik bij de opticien, toen voor een verwijzing bij de huisarts, daarna volgde het ziekenhuis in […]
Het gaat niet om hoe goed je nu bent, maar om hoe goed je kunt worden.
Neem een coach! Ademloos heb ik zitten kijken en luisteren naar de Tedtalk van Atul Gawande over het onderwerp: Want to get great at something? Get a coach Dus, wil je ergens heel goed in worden? Neem een coach in de hand. Atul Gawande is een chirurg, schrijver en onderzoeker. Zijn Tedtalk is een […]